SOSIAALIHUOLTOLAINMUKAINEN PALVELUTARPEEN ARVIOINTI
Kun sosiaalihuollon tarpeesta olevasta henkilöstä tulee tieto,
tulee heti tehdä kiireellisen avun tarpeesta arviointi, se tehdään viipymättä,
viimeistään 7 arkipäivän kuluessa yhteyden otosta. Sen jälkeen tehdään
sosiaalihuoltolain 36 §:n mukainen palvelutarpeen arviointi, jollei sen
tekeminen ole ilmeisen tarpeetonta (Lastensuojelulaki 417/2014 § 26). Tai
palvelutarpeen arviointi on vasta tehty edellisen kerran ja on todettu
lastensuojelunasiakkuuden tarpeettomuus, tässäkin tilanteessa on
sosiaalityöntekijän tehtävä arviointi 7 päivän kuluessa ilmoituksesta. (THL
2015b.)
Kun palvelutarpeen arviointia tehdään, on siinä
huomioitava asiakkaan elämäntilanne, itsemääräämisoikeus sekä selvitettävä
asiakkaalle arviointi niin, että hän ymmärtää ja tietää palvelut ja vaihtoehdot
sekä niiden vaikutukset. Palvelutarpeen arviointiin kirjataan yhteenveto
asiakkaan tilanteesta ja sosiaalipalveluista sekä tuen tarpeesta,
sosiaalityöntekijän johtopäätökset ja asiakkuuden edellytykset, asiakkaan
näkemykset ja mielipiteet sekä arviointi omatyöntekijän tarpeesta. (THL 2015b.)
Lastensuojelulaissa on kirjattu lastensuojelun
vireille tulosta ja palvelutarpeen arvioinnista kohtaan 26§ Lastensuojeluasian vireille tulo ja
lastensuojeluntarpeen selvittäminen. (Lastensuojelulaki 417/2014 § 26.)
THL:n tekemässä lastensuojelunkäsikirjassa on hyvä
selvitys ja taulukko siitä, kuinka asiat etenevät, kun sosiaalihuollon
ammattihenkilölle tulee lastensuojeluilmoitus. Laitan linkin tähän Taulukko: Lastensuojeluasian vireilletulo, palvelutarpeen arvio ja asiakkuuden alkaminen
VIERAILU
Kävimme Eevan kanssa Tipotien sosiaaliasemalla sosiaalihuollon työntekijää haastattelemassa sosiaalihuoltolainmukaisen
palvelutarpeen arvioinnista. Hän ottaa lastensuojelu ilmoituksia vastaan ja
tekee 7 päivän aikana arvion sosiaalityöntekijän kanssa tarvitseeko tehdä
palvelutarpeen arviointia. Sen jälkeen on 3 kuukautta aikaa tehdä arviointi,
tarvitseeko perhe lastensuojelulain mukaisia palveluita vai sosiaalihuoltolain
mukaisia varhaisentuen palveluita. Tiimi miettii yhdessä, mitä palveluita perhe
tarvitsee, tietysti perheen kanssa yhdessä.
Työntekijä, jota haastattelimme, kertoi, että hänellä on pidempi
tausta jo työstään ja hänelle on kehittynyt uran aikana tietynlainen kyky nähdä
perheen tarve. Hän tekee työtä niin, että perhe itse saisi kertoa
asiansa/huolensa ilman, että se tulisi työntekijän kautta. Tavoitteena on saada
perhe lähtemään mukaan ja se helpottuu, kun perhe itse huomaa tarpeensa ja
kertoo sen. Työntekijän tehtävänä on kertoa perheelle, mitä palveluita ja tukia
heidän on tilanteessaan mahdollisuus saada. Sekä tavoitteena on ensin saada
perheelle apu ennaltaehkäiseväntyön puolelta. Palvelutarpeen yhteenveto tehdään
yhdessä sosiaalityöntekijän kanssa.
Tulevaisuuden näkymistä ja kehittämissuunnitelmista työntekijä
kertoi, niinkuin muissakin paikoissa, että SOTE-uudistus määrittää aika paljon.
Mutta tiimillä on omiakin kehittämissuunnitelmia, ja yksi oli niin että, olisi
yksi tiimi, joka ottaa vastaan lastensuojeluilmoitukset ja tekee alkutyön, eli
7 päivän sisällä, se nopeuttaisi työtä, kun työ on muuten niin hektistä ja
ilmoituksia tulee paljon. Ja työtä viedään enemmän ja enemmän
ennaltaehkäisevään työhön päin. Sekä kohtaaminen perheen kanssa on tulossa
enenevissä määrin mukaan työhön, että mennään heti perheiden elämään mukaan,
tämä jäi minulle vielä hieman avonaiseksi, että mitä se käytännössä tarkoittaa.
Siis että, eikö kohtaamista perheen kanssa ole jo nyt.
Onnistumisia työssä kuin työssä tapahtuu aina, niin myös
palvelutarpeen arvioinnissa. Työntekijä kertoi, että parasta on, kun pääsee
asiakkaan kanssa yhdessä tekemään ja miettimään omaa tilannetta ja haasteita.
Hän kertoi eräästä asiakastilanteesta, jossa oli kyseessä nuori ihminen, jolla
oli pitkä päihdetausta ja masennus takana, hän pääsi itsenäistymään omassa
elämässään ja kiinni yhteiskuntaan opiskelun ja työn kautta.
Lähteet:
Lastensuojelulaki 417/2007. Haettu 27.11.2017 osoitteesta https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2007/20070417#L7
THL 2015b. Palvelutarpeen arviointi. Haettu 27.11.2017 osoitteesta https://www.thl.fi/fi/web/lapset-nuoret-ja-perheet/peruspalvelut/sosiaalipalvelut/palvelutarpeen-arviointi-ja-asiakkuus/palvelutarpeen-arviointi

Ei kommentteja:
Lähetä kommentti