torstai 7. joulukuuta 2017

Sosiaalihuoltolainmukainen palvelutarpeen arviointi


            SOSIAALIHUOLTOLAINMUKAINEN PALVELUTARPEEN ARVIOINTI

Kun sosiaalihuollon tarpeesta olevasta henkilöstä tulee tieto, tulee heti tehdä kiireellisen avun tarpeesta arviointi, se tehdään viipymättä, viimeistään 7 arkipäivän kuluessa yhteyden otosta.  Sen jälkeen tehdään sosiaalihuoltolain 36 §:n mukainen palvelutarpeen arviointi, jollei sen tekeminen ole ilmeisen tarpeetonta (Lastensuojelulaki 417/2014 § 26). Tai palvelutarpeen arviointi on vasta tehty edellisen kerran ja on todettu lastensuojelunasiakkuuden tarpeettomuus, tässäkin tilanteessa on sosiaalityöntekijän tehtävä arviointi 7 päivän kuluessa ilmoituksesta. (THL 2015b.)

Kun palvelutarpeen arviointia tehdään, on siinä huomioitava asiakkaan elämäntilanne, itsemääräämisoikeus sekä selvitettävä asiakkaalle arviointi niin, että hän ymmärtää ja tietää palvelut ja vaihtoehdot sekä niiden vaikutukset. Palvelutarpeen arviointiin kirjataan yhteenveto asiakkaan tilanteesta ja sosiaalipalveluista sekä tuen tarpeesta, sosiaalityöntekijän johtopäätökset ja asiakkuuden edellytykset, asiakkaan näkemykset ja mielipiteet sekä arviointi omatyöntekijän tarpeesta. (THL 2015b.)


Lastensuojelulaissa on kirjattu lastensuojelun vireille tulosta ja palvelutarpeen arvioinnista kohtaan 26§ Lastensuojeluasian vireille tulo ja lastensuojeluntarpeen selvittäminen. (Lastensuojelulaki 417/2014 § 26.)

THL:n tekemässä lastensuojelunkäsikirjassa on hyvä selvitys ja taulukko siitä, kuinka asiat etenevät, kun sosiaalihuollon ammattihenkilölle tulee lastensuojeluilmoitus. Laitan linkin tähän Taulukko: Lastensuojeluasian vireilletulo, palvelutarpeen arvio ja asiakkuuden alkaminen


                                                          VIERAILU

Kävimme Eevan kanssa Tipotien sosiaaliasemalla sosiaalihuollon työntekijää haastattelemassa sosiaalihuoltolainmukaisen palvelutarpeen arvioinnista. Hän ottaa lastensuojelu ilmoituksia vastaan ja tekee 7 päivän aikana arvion sosiaalityöntekijän kanssa tarvitseeko tehdä palvelutarpeen arviointia. Sen jälkeen on 3 kuukautta aikaa tehdä arviointi, tarvitseeko perhe lastensuojelulain mukaisia palveluita vai sosiaalihuoltolain mukaisia varhaisentuen palveluita. Tiimi miettii yhdessä, mitä palveluita perhe tarvitsee, tietysti perheen kanssa yhdessä.

Työntekijä, jota haastattelimme, kertoi, että hänellä on pidempi tausta jo työstään ja hänelle on kehittynyt uran aikana tietynlainen kyky nähdä perheen tarve. Hän tekee työtä niin, että perhe itse saisi kertoa asiansa/huolensa ilman, että se tulisi työntekijän kautta. Tavoitteena on saada perhe lähtemään mukaan ja se helpottuu, kun perhe itse huomaa tarpeensa ja kertoo sen. Työntekijän tehtävänä on kertoa perheelle, mitä palveluita ja tukia heidän on tilanteessaan mahdollisuus saada. Sekä tavoitteena on ensin saada perheelle apu ennaltaehkäiseväntyön puolelta. Palvelutarpeen yhteenveto tehdään yhdessä sosiaalityöntekijän kanssa.

Tulevaisuuden näkymistä ja kehittämissuunnitelmista työntekijä kertoi, niinkuin muissakin paikoissa, että SOTE-uudistus määrittää aika paljon. Mutta tiimillä on omiakin kehittämissuunnitelmia, ja yksi oli niin että, olisi yksi tiimi, joka ottaa vastaan lastensuojeluilmoitukset ja tekee alkutyön, eli 7 päivän sisällä, se nopeuttaisi työtä, kun työ on muuten niin hektistä ja ilmoituksia tulee paljon. Ja työtä viedään enemmän ja enemmän ennaltaehkäisevään työhön päin. Sekä kohtaaminen perheen kanssa on tulossa enenevissä määrin mukaan työhön, että mennään heti perheiden elämään mukaan, tämä jäi minulle vielä hieman avonaiseksi, että mitä se käytännössä tarkoittaa. Siis että, eikö kohtaamista perheen kanssa ole jo nyt.

Onnistumisia työssä kuin työssä tapahtuu aina, niin myös palvelutarpeen arvioinnissa. Työntekijä kertoi, että parasta on, kun pääsee asiakkaan kanssa yhdessä tekemään ja miettimään omaa tilannetta ja haasteita. Hän kertoi eräästä asiakastilanteesta, jossa oli kyseessä nuori ihminen, jolla oli pitkä päihdetausta ja masennus takana, hän pääsi itsenäistymään omassa elämässään ja kiinni yhteiskuntaan opiskelun ja työn kautta.

Lähteet: 

Lastensuojelulaki 417/2007. Haettu 27.11.2017 osoitteesta https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2007/20070417#L7

THL 2015b. Palvelutarpeen arviointi. Haettu 27.11.2017 osoitteesta https://www.thl.fi/fi/web/lapset-nuoret-ja-perheet/peruspalvelut/sosiaalipalvelut/palvelutarpeen-arviointi-ja-asiakkuus/palvelutarpeen-arviointi

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti