torstai 7. joulukuuta 2017

Vierailut, Ennaltaehkäisevä lastensuojelu

Tehtävään kuuluu vierailut 5 eri lastensuojelun kohteessa. Vierailun tarkoituksena on tutustua lastensuojelutyöhön siinä kontekstissa, jossa sitä kyseisessä paikassa toteutetaan, haastattelen työntekijää lastensuojelussa käytetyistä menetelmistä sekä kehittämissuunnitelmista ja tulevaisuuden näkymistä. Lastensuojelun kohteet joihin tutustun ovat:

  • Ennaltaehkäisevä lastensuojelu/varhainen tuki
  • Sosiaalihuoltolain mukainen palvelutarpeen arviointi
  • Avohuollon perhetyö
  • Sijaishuolto
  • Jälkihuolto


                     ENNALTAEHKÄISEVÄ LASTENSUOJELU/VARHAINEN TUKI

Ehkäisevällä lastensuojelulla tarkoitetaan työtä, jolla lasten kasvua, kehitystä ja hyvinvointia turvataan ja edistetään sekä tuetaan vanhemmuutta. Ehkäisevää lastensuojelua on tuki ja erityinen tuki, jota annetaan esimerkiksi kouluissa, nuorisotyössä, päivähoidossa, äitiys- ja lastenneuvolassa sekä muussa sosiaali- ja terveydenhuollossa. (THL 2015.)

Ehkäisevästä lastensuojelutyöstä on myös laissa kirjattu, että kunnan on järjestettävä ehkäisevää lastensuojelua edistääkseen lasten ja nuorten hyvinvointia, kun lapsi tai perhe ei ole lastensuojelun asiakkaana. (Lastensuojelulaki 417/2014 § 3a.)

Ennalta ehkäisevää työtä tehdään seuraamalla ja kehittämällä lasten ja nuorten palveluita sekä kasvuolosuhteita. Tukea ja erityistä tukea tarjotaan perheille mahdollisimman varhaisessa vaiheessa, jos vanhempien omat voimavarat eivät riitä. Usein tuki on lisäkäyntien ja kotikäyntien tarjoamista lapselle tai koko perheelle. Erityinen tuki voi olla esim. neuvolan perhetyö tai koulun sosiaaliohjaus. (THL 2015.)



                                                               VIERAILU

Haastattelin koulussa työskentelevää koulunkäynninohjaajaa. Hän on ohjaajana pienryhmässä, jossa on 8 erityisentuen oppilasta, 7-10 vuotiaita. He tekevät tiivistä yhteistyötä perheiden kanssa haku- ja tuontitilanteissa sekä järjestetyissä palavereissa. Joka vuosi lapsen henkilökohtaista opetussuunnitelmaa tarkistetaan ja tarvittaessa päivitetään, siinä käydään läpi lapsen tuen tarve, eri terapiat kuten puhe- ja fysioterapiat sekä ohjataan perheitä hakeutumaan palveluiden piiriin, jos tarve havaitaan. Samalla usein keskustellaan myös perheen voimavaroista ja elämäntilanteesta, tämä on hyvin perhelähtöistä jos perhe itse haluaa puhua näistä asioista.

Koulunkäynninohjaaja toimii usein myös aamu- ja iltapäiväkerhossa ohjaajana. Sitä järjestetään erityistätukea tarvitseville lapsille sekä 1. ja 2. luokkalaisille lapsille. Jos vanhempien työaika on pidempi kuin lapsen koulupäivä, voi lapsi tarvittaessa tulla aamulla jo 6.30 tai olla tarvittaessa kello 17 saakka kerhossa. Kerhossa lapset saavat leikkiä vapaasti, jonkun verran on myös ohjattua ja suunniteltua toimintaa, mutta siinäkin tilanteessa lapsi saa valita osallistuuko hän ohjattuun toimintaan, vai haluaako hän tehdä omia juttuja. Ohjattu ja suunniteltu toiminta voi olla liikuntakerhoa, askartelupajaa, pikkujouluja tai vappuriehaa. 

Aamu- ja iltapäiväkerhossakin tehdään yhteistyötä perheiden kanssa, joidenkin kanssa enemmän ja vähemmän, riippuen miten lapsi kulkee koulumatkat, taxilla, yksin vai hakeeko vanhemmat. Usein kerhossa on aikaa havainnoida lapsen kasvua ja hyvinvointia paremmin kuin koulunpuolella, koska lapset saavat leikkiä vapaammin ja omaehtoisesti, sekä tulevat juttelemaan kerho-ohjaajien kanssa herkemmin ja ohjaajat saavat olla lasten leikeissä mukana. 

Etenkin pienryhmissä, kun lapset tarvitsevat enemmän tukea ja aikuisen vieressä olemista, pääsevät ohjaajat lähemmäs lapsen elämää kuin opettaja.  Ohjaajat kulkevat useimmin lapsen lähellä ja ohjaavat tarvittaessa kädestä pitäen, saattavat oppia tuntemaan lapsen syvemmin ja paremmin. Ja voivat siten havainnoida lapsen kasvua ja kehitystä laajemmin. Tietysti tarvittaessa tilanteesta puhutaan opettajan ja tiimin kanssa tai otetaan yhteyttä oppilashuoltoryhmään. 

Kysyin koulunkäynninohjaajalta, onko hän joutunut puuttumaan perheen asioihin esim. lastensuojeluilmoituksen kautta. Hän kertoi että, 3 vuoden aikana on joutunut yhden ilmoituksen tekemään ja siitä oli keskusteltu perheen kanssa ennen ilmoituksen tekemistä. Mutta usein jo huolen ilmoittaminen perheelle auttaa tilannetta sekä siitä keskusteleminen opettajan, ohjaajan tai oppilashuoltoryhmän kanssa. 

Lähde:

Lastensuojelulaki 417/2014. Haettu 5.12.2017 osoitteesta https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2007/20070417#L1P3a


THL 2015. Lastensuojelu. Haettu 30.11.2017 osoitteesta https://www.thl.fi/fi/web/lapset-nuoret-ja-perheet/peruspalvelut/ehkaiseva_lastensuojelu

Kuva haettu 7.12.2017 osoitteesta https://pixabay.com/fi/photos/?q=lapsi&hp=&image_type=&cat=&min_width=&min_height=

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti